حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی جاودان در سخنانی کوتاه درباره فضل و بخششهای خداوند متعال گفت: پاداش های اخروی همه از سر فضل الهی است نه از سر عدل خداوند، قرآن مکرر می گوید: «وَ لوْلا فضْلُ اللهِ عَلیْکُمْ وَ رَحْمَتهُ وَ أنَّ الله رَؤُوفٌ رَحیمٌ»؛ و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود درحالیکه خدا رئوف و مهربان است [مجازات سختى در انتظارتان بود] یا میفرماید: «وَ لوْلا فضْلُ اللهِ عَلیکُمْ وَ رَحْمَتهُ ما زَکی مِنکُم مِّنْ أحَدٍ أبَدًا وَ لکِنَّ اللهَ یُزَکـّی مَن یَشاءُ وَاللهُ سَمیعٌ عَلیمٌ»؛ اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود، هرگز هیچ کس از شما پاک نمیشدید، ولى [این] خداست که هر کس را بخواهد پاک میگرداند و خدا[ست که] شنواىِ داناست. همچنین در سوره نور آیه 10 میفرماید: «وَ لوْلا فضْلُ اللهِ عَلیْکُمْ وَ رَحْمَتهُ وَ أنَّ اللهَ توَّابٌ حَکیمٌ» و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود و اینکه خدا توبهپذیر سنجیدهکار است [رسوا میشدید] یعنی بدون فضل خدا هیچکس به هیچ چیز نمیرسد. هر کسی میرسد به هر مقامی از جمله امامت و عصمت؛ و هر پاداشی هر کسی که مییابد به فضل خدای متعال است. اصلا کسی حقی بر خدای متعال ندارد که بخواهیم بگوییم چون آن حق، ناحق گشته است ظلمی اتفاق افتاده! در یکی از ادعیه آمده است: «کل نعَمِک ابتداءٌ»: همه نعمتهای تو نعمتهای ابتدایی است. یعنی نعمتی است که در برابر آن کسی کاری انجام نداده است. وقتی کسی حقی بر خدای متعال ندارد در نتیجه هیچکس طلبی از خدای متعال ندارد. هر چه به او دادهاند بر اساس فضل الهی است.